sábado, 20 de octubre de 2012

BREVE INTRODUCCIÓN Á DOCUMENTACIÓN INFORMATIVA



1) RESUMO:
O obxectivo será presentar unha breve investigación sobre a documentación informativa: a súa orixe, o seu desenvolvemento coma ciencia informativa, os cambios que vai sufrindo a medida que xurde unha nova tipoloxía de fontes informativas (como as bases de datos na rede, os catálogos bibliotecarios ou os inventarios); así como as diversas aplicacións que ten a documentación informativa e a súa estreita relación co xornalismo.


2) PALABRAS CLAVE:
Hai unha serie de palabras relacionadas coa documentación informativa, que aparecerán ó longo desta breve investigación. As máis frecuentes son estas: documento, información, proceso documental ou tratamento documental, sistemas de información, arquivos, bibliotecas, centros de documentación, inventarios, catálogos e base de datos.


3) INTRODUCCIÓN:
A documentación é unha disciplina que nace a finais do século XIX, en función dun proxecto trazado por dous abogados belgas, Paul Otlet e Henri la Fontaine, cuxa idea foi constituír un libro universal do saber que recollese todo o coñecemento humano. Esta iniciativa reflicte claramente o positivismo característico de s.XIX, é dicir un sistema filosófico baseado no coñecemento empírico dos fenómenos naturais, que emprega o método de coñecemento indutivo, co cal podemos obter un enunciado xeral a partir de enunciados de casos particulares. Esta corrente filosófica, permite confrontar os feitos coas ideas, as ciencias experimentais fronte as ciencias teóricas.
Neste contexto de desenvolvemento intelectual e revolución científica, prodúcese un incremento das Academias científicas, a aparición de revistas de carácter científico, artístico e de divulgación, o progresivo aumento de xornais, a invención da fotografía e do cinematógrafo, así como o telégrafo e a radiodifusión, en resumo: un conxunto de acontecementos que propician o comezo da globalización. Ante o incremento exponencial da información publicada, a documentación aparece co obxectivo de convertirse  nunha ciencia informativa de carácter social, cunha clara función mediadora entre o creador da información e o receptor da mesma. Tamén xurde como instrumento de xestión de arquivos e valoración de datos, análises e opinión. Finalmente, este tratamento documental da información chega o xornalismo e a literatura tras a 2ª Guerra Mundial.


4) CONCEPTO:
Lluis Colina nos propón unha definición de documentación informativa que se axusta perfectamente o noso contexto dos medios de comunicación. Colina concibe esta disciplina como <<o conxunto de ciencias e técnicas documentais ó servicio de: 1) a producción de informacións de actualidade, 2) o incremento da súa calidade, 3) o seu almacenamento e conservación, 4) a súa difusión e reutilización>>. Esta é unha forma clara e completa de ilustrar o concepto de documentación, que contrasta de maneira significativa coas definicións aportadas por outros autores:
En opinión de Elea Giménez Toledo (2007,15), entendemos por documentación informativa, a aquela disciplina científica que trata de recompilar, estructurar, analizar e difundir a información contida nos distintos tipos de documentos xa existentes, co obxectivo de axilizar o proceso de recuperación e localización de documentos, xusto no momento en que son necesarios para o desenvolvemento dun traballo.
Como ben expón Antonio García Gutiérrez (1999,45); a documentación é o procedemento e ferramenta que axuda a comprender e ordear o caos cognitivo, xurdido a partir do crecemento exponencial da información tecnocentífica no entorno da revolución industrial do século XIX. Nela percibimos un claro uso de criterios científicos de organización e circulación. Ademais, a Documentación é un útil instrumento co que  xerar procesos de organización e circulación de todo tipo de coñecementos.
Para Adoració Pérez Alarcón, a documentación informativa é << unha disciplina que se ocupa básicamente de aplicar unha chea de técnicas, que permiten estruturar e organizar os documentos, nos chamados sistemas de información. Só así será posible a recuperación e localización dos documentos, da información>>
Coas catro definicións  otorgadas por estes expertos, queda delimitado o concepto de “documentación informativa”.


5) PRINCIPIOS:
Distinguimos esencialmente dous tipos de principios da documentación informativa, en base os estudos de Félix del Valle Gastaminza, profesor da Universidade Complutense de Madrid:
En primeiro lugar, os principios teleolóxicos; marcados polos obxectivos fundamentais da información xornalística (é dicir, a veracidade informativa e a súa comprensión por parte do destinatario). Os principios teleolóxicos son tres:

a)      O principio verificativo; entendido como a “causa orixinaria fundamental da actividade documental xornalística, polo cal esta se orienta cara á consecución da verdade informativa”.
b)      O principio explicativo; entendido como a “causa final específica da actividade documental xornalística. Este principio axuda á comprensión da verdade informativa, mediante a valoración e potenciación da comunicabilidade e do carácter aclaratorio dos textos e referencias, cuxa veracidade xa se comprobara e completara”.
c)      O principio editorial; o cal constitúe unha perspectiva subxectiva das anteriores, e reúne ademáis dúas dimensións: a dimensión ideolóxica (identificada coa liña editorial do medio) e a dimensión formal.

En segundo lugar, achamos os principios formais e circunstanciais. Xa sabemos que a finalidade principal da documentación, está no seu posterior uso, polo que é necesario determinar a utilización futura das fontes; tendo en conta que hai certas circunstancias que restrinxen a documentación. Estes principios veñen recollidos en tres puntos destacables:

a)      O principio de perdurabilidade; coñecido coma a “razón formal da actividade documental xornalística, que tende a determinar a utilidade futura e o grao de permanencia de textos e referencias”.
b)      O principio de adecuación funcional; é unha “regra metodolóxica na actividade documental xornalística, pola cal esta se orienta ao tratamento específico de cada tarefa e medio documental, de acordo coa súa natureza e a función que realiza”.
c)      O principio limitativo. Este principio, abrangue o conxunto de circunstancias reais da actividade documental xornalística que limitan o seu exercicio; isto é, a localización, o ámbito de difusión, o tipo de publicación, a periodicidade...


6) CARACTERÍSTICAS DA INFORMACIÓN DE ACTUALIDADE:

A información de actualidade, é unha concepción que empregamos para condensar a información recibida a través das actividades políticas, económicas, sociais e culturais do home. No xornalismo, é necesario contextualizar a noticia no tempo e lugar en que acontece; ademáis de relacionala debidamente cos temas anteriormente citados, para así establecer conexións co resto das noticias, e estruturar o panorama mediático actual.

A información documentada non debe sustentarse na opinión; debe ser investigada, explicada, precisa e por tanto obxectiva (ou polo menos aproximarse ó ideal humano de obxectividade). A pesar de todo, isto pode non cumprirse ás veces; xa que a importancia dada á présa ou á hora de peche nos medios de comunicación, pode desencadear que a información transmitida non estea debidamente contrastada. Esta circunstancia, sucede a miúdo con noticias cunha única fonte, coma as que proporcionan as axencias de prensa ou as que son promovidas por  unha soa fonte humana (declaracións oficiais dun personaxe). O exceso de fontes, pode chegar a ser un defecto na emisión de información obxectiva, como tamén o é a sobrecarga de información.

Principais características da información de actualidade:

-Coincidencia episódica: As mesmas noticias, son ofrecidas por todos os medios de comunicación en horarios semellantes, orixinando monotonía temática e derivando nunha interpretación coincidente por parte de toda a audiencia.
-Redundancia cíclica: A actividade xornalística céntrase na cobertura dos feitos contemporáneos. Hai feitos cunha periodicidade predeterminada (frecuencia diaria, semanal, mensual, trimestral, anual), polo que son previsibles para realizar unha documentación informativa axeitada.

-Efecto Mateo: <<Moitos son os chamados e poucos os elixidos>>. Uns poucos personaxes atraen o interés dos medios comunicativos, dada a súa transcendencia mediática, mentres que outros apenas aparecen citados. Isto provoca un desequilibrio no tratamento de información relativa ás persoas.
-Multiplicidad de soportes: Teletipos, noticias impresas, notas de prensa, gravacións de audio, comunicados oficiais, materiais audiovisuais, etc…
-Fragmentación da mensaxe: fragméntanse as mensaxes informativas debido o ritmo de captación dos acontecementos, diferente ó ritmo de publicación ou de edición dos medios. Este feito dificulta o proceso de selección e a análise documental.
-Latencia. A información de actualidade caduca aparentemente, pero calquera feito pechado pode devolverlle o protagonismo a personaxes e feitos, independientemente da súa antigüidade.
-Documentos compostos. Os textos ilustrados con fotografías e gráficos, por exemplo, plantexan dificultades para a súa organización documental, e para a posterior recuperación documental.
-Lei do mínimo esforzo. A celeridade coa que se adoita traballar nas redaccións, vai en detrimento da información elaborada e completa.
-Estratificación de usuarios e usos. Trabállase para usuarios moi diferentes na súa especialización e nos seus obxectivos.
-Relatividade de significado. Os documentos xornalísticos cambian o seu significado en distintos contextos, e admiten interpretacións diversas por parte dos usuarios, o que os fai polivalentes.

Unha característica máis a ter en conta, é a omisión por parte dos medios de comunicación, de información, xa sexa voluntaria ou involuntariamente.


7 e 8) FUNCIÓNS e FINALIDADES:
A función principal da documentación informativa, é o establecemento de mecanismos propios de análise e de medición da información, entre creador do documento e  usuario do mesmo. Este proceso documental ten dúas finalidades básicas: facilitar a recuperación e uso da información polos usuarios, e garantir a súa conservación; finalidades determinadas polas características presentes na información recollida:

-A verificación da exactitude da información e da corrección dos datos (problemas ortográficos, dudas idiomáticas, precisión nas datas…)
-A contextualización ou utilización de conxuntos de datos, dossieres temáticos e cronoloxías que apoian a información, desempeñando unha función complementaria e de síntesis.
-O apoio visual da información mediante fotografías, gráficos, infografías, mapas, tablas…
-A actuación como memoria dinámica da propia documentación informativa.
-A investigación, a cal permite preparar, estudiar e repasar a información antes de incorporala o material propio, en pezas informativas como as cronoloxías, biografías de personaxes, etc...

O fin que perseguía a documentación informativa na súa orixe non varía do actual, reducíndose fundamentalmente á recompilación de datos e apuntamentos con distintas  fontes e soportes: libros, artigos de revista, recortes de prensa, manuais legais, videocintas, cassetes musicais...en definitiva; arquivos de audio e de vídeo: imaxes e gráficos (sobresaen as fotografías especialmente) ou textos (tanto en soporte físico coma en formato dixital). Toda esta información acumulada debe ser analizada e verificada, rexeitando aquela innecesaria e inútil, e reorganizándoa co obxectivo de mellorar, na medida do posible, a accesibilidade do público á devandita información.

Segundo os avogados pacifistas que fundaron o Instituto Internacional de Bibiliografía no ano 1895, os belgas Paul Otlet e Henri La Fontaine, as finalidades da documentación son catro: A análise e a ordenación de todos os documentos adquiridos para recuperar íntegramente toda a información, a xeración de documentos secundarios como as bibliografías; a conservación de todo o pensamento humano e por último, a realización do proceso documental con rapidez.


9) CENTRO DE DOCUMENTACIÓN NUN MEDIO: FUNCIÓNS, CARACTERÍSTICAS E FÍNS:

A documentación nos medios, é a agrupación de bens e servizos proporcionada polos departamentos de documentación nas empresas xornalísticas; así como os bens e servizos elaborados e comercializados por empresas especializadas no actual sistema mediático.

Para interpretar a documentación informativa nos medios, debemos examinala desde unha tripla perspectiva: en primeiro lugar como unha disciplina (estudo da natureza,  do deseño e da utilización dos sistemas de información documental); seguidamente como unha profesión (relacionada cos medios de comunicación social) e finalmente como sector económico (entendendo isto como o almacenamento, conservación, localización, recuperación e emisión de informacións creadas polos medios de comunicación social).

As funcións principais da documentación informativa dentro da creación da noticia nos medios, veñen ben recollidas no traballo do profesor Lluis Codina  La Documentación en los medios de comunicación: situación actual y perspectivas de futuro. Codina sinálanos tres, que reducen o amplo conxunto de funcións aportadas pola documentación no proceso de producción da noticia: a función de calidade, a función de creatividade e a función de rendibilidade.

Para concluír…
1. A intensidade do uso de sistemas de información documental (internos ou externos) nos medios mantén unha estreita correlación coa calidade da produción xornalística, tanto no mundo da prensa escrita como no mundo dos audiovisuais.
2. A información retrospectiva é un dos compoñentes fundamentais para que os medios de comunicación poidan superar a noción estreita e empobrecedora  da noticia como acontecemento puntual. Sen esa superación, os medios dificilmente poden cumprir cunha das súas funcións principais: a vixilancia do entorno e a defensa dos intereses cidadáns.
3. A tendencia á dixitalización e a posta en liña da cultura producirá cambios importantes na Documentación nos medios, os máis importantes dos cales, probablemente, serán: importancia crecente dos sistemas de información documentais nos procesos de produción das empresas con distintas plataformas e importancia crecente da Investigación en liña no currículo profesional dos documentalistas.
4. Desaparecerá, progresivamente, a necesidade dos centros de documentación de prensa de manter coleccións de documentos de produción allea. En troques diso, aparecerán centros de documentación virtuais onde deberán xestionarse  a base de datos coa produción propia, coleccións de recursos dixitais e contas de acceso a distribuidores de información dixital.
5. Producirase unha confluencia de distintas especialidades da documentación  xornalística, a documentación audiovisual, a musical e a archivística que conducirá á emerxencia dun novo campo de estudos, a Documentación cultural, e o xurdimento dun novo profesional especializado na documentación ao servizo da produción cultural.





BIBLIOGRAFÍA DO TRABALLO:

Fontes dixitais:
-CODINA, Lluis.  “La Documentación en los medios de comunicación: situación actual y perspectivas de futuro”. Dpto. B. y D. Universidad Pompeu Fabra <http://www.ucm.es/info/multidoc/multidoc/revista/num10/paginas/pdfs/Codina.pdf>

-DEL VALLE GASTAMINZA, Félix. “La Documentación en la empresa informativa” Facultad de Ciencias de la Información. Universidad Complutense de Madrid.<http://www.ucm.es/info/multidoc/prof/fvalle/tema14.htm>


Fontes:
-GIMÉNEZ TOLEDO, Elea: Manual de documentación para comunicadores, Pamplona, Eunsa, 2007.
-GARCÍA GUTIÉRREZ, Antonio (ed.): Introducción a la Documentación Informativa y Periodística, Sevilla, Editorial Mad, S.L, 1999.
-PÉREZ ALARCÓN, Adoració: La documentació a l’era de la informació, Barcelona, Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya, 1998.
-AMAT NOGUERA, Nuria: La documentación y sus tecnologías, Madrid, Pirámide, 1994.
-MORENO GALLO, Miguel Ángel: Manual de documentación para la comunicación, Burgos, Servicio de Publicaciones e Imagen Institucional Universidad de Burgos, 2009.
-MATTELART, Armand: Historia de la sociedad de la información. Nueva edición revisada y ampliada, Barcelona, Paidós, 2007.

No hay comentarios:

Publicar un comentario